Heb je een zakelijke website of ben je die aan het bouwen? Neem dan dit lijstje even door. Hier delen we verschillende functionaliteiten en instellingen welke wij op jouw website kunnen toepassen.
1. WhatsApp
Voor het grootste deel van onze klanten geldt dat zij graag direct in contact komen met hun (potentiële) klanten. De website is vaak slechts een visitekaartje, bedoeld om zichtbaar te zijn en contactgegevens te delen. Een WhatsApp-knop is een ideale aanvulling voor zo’n website. Men hoeft namelijk niet meer eerst je telefoonnummer op te slaan om te zien of je überhaupt WhatsApp gebruikt.
Met de WhatsApp-knop op een prominente plek zorg je ervoor dat bezoekers van je website altijd zien dat je ook via WhatsApp beschikbaar bent. Met één druk op de knop bevindt de klant zich in een WhatsApp-gesprek met jouw bedrijf!
Let op: Hoewel erg aantrekkelijk, kan het ook zijn dat je de WhatsApp-knop misschien niet wilt. Bijvoorbeeld in situaties waarin grote aantallen klanten tegelijk contact opnemen, terwijl het antwoord op hun vraag makkelijk te vinden is of als er nog geen antwoord beschikbaar is. In dit geval zal een WhatsApp-chat vooral voor drukte en onderbezetting zorgen, terwijl het probleem makkelijker op te lossen is. Daarom is het belangrijk per situatie te beoordelen of dit een geschikte keuze is.
2. Google Reviews
De macht van Google is natuurlijk onbetwistbaar, en dat weten ze ook bij Google. Daarom laat Google de eigen systemen zwaar meetellen in bijvoorbeeld de zoekresultaten. Google Reviews is zo’n systeem dat meetelt in de zoekresultaten. Heb je veel positieve reviews? Dan kom je hogerop. Heb je veel negatieve reviews? Dan zul je niet zo snel bovenaan verschijnen.
Ondernemers begrijpen daarom het belang van positieve reviews. Zowel het verzamelen als het weergeven van deze reviews is zeer belangrijk voor het overleven van een onderneming vandaag de dag. Het internet kan je maken, maar ook breken.
Om als ondernemer je Google Reviews kracht bij te zetten en hiervan te profiteren, integreren we Google Reviews op je website. Op deze manier kun je reviews, naar keuze, weergeven op je site. Dit geeft bezoekers het gevoel dat ze aan het juiste adres zijn. Daarnaast nodigt het andere klanten uit om ook een review achter te laten, wat op den duur zal zorgen voor een betere beoordeling op Google.
Voorbeelden:
3. Google Maps
Als je gebruik wilt maken van Google Reviews, is er eigenlijk iets dat je eerst moet regelen: de registratie van je bedrijf op Google en daarmee de plaatsing in Google Maps. Heb je dit gedaan, bijvoorbeeld door je Google Business-profiel te claimen? Dan is je onderneming ook te vinden op Google Maps en kun je informatie delen, zoals je contactgegevens, locatie en openingstijden.
Als je geen online onderneming bent, maar een fysiek bedrijf of winkel runt, is het belangrijk dat klanten weten waar je zit. Je vindbaarheid in de echte wereld is dan net een tikje belangrijker dan je vindbaarheid op Google. Maar ook je vindbaarheid in de echte wereld loopt via Google, aangezien een groot deel van de consumenten Google Maps gebruikt als navigatie-app.
Door de fysieke locatie van je onderneming via Google Maps op je website te delen, geef je bezoekers een visueel beeld van waar ze je kunnen vinden. Men kan direct een route berekenen naar je locatie. En dankzij de ontwikkeling van Google Streetview kunnen mensen zelfs voor je deur staan, zonder naar je toe te komen!
Voorbeelden:
3. Facebook & Instagram
Nu we de macht van Google erkend hebben, gaan we door met Instagram en Facebook, eigendom van WhatsApp’s moederbedrijf Meta.
Beide sociale netwerken zijn momenteel nog steeds de meest gebruikte door consumenten. Juist daarom kun je hier niet omheen en moet je er wel aanwezig zijn. 9 van de 10 ondernemers hebben dan ook eerst een Instagram- of Facebookpagina, voordat ze een website (laten) bouwen. Sterker nog, veel ondernemingen beginnen tegenwoordig op deze platformen.
Vanwege de continue dynamiek is het zeer interessant om deze platformen te koppelen aan je website. Terwijl je de website misschien maar af en toe updatet, doe je dit op Facebook en Instagram bijna dagelijks. Door deze aan elkaar te koppelen, zorg je ervoor dat je posts op Instagram en Facebook ook op je website verschijnen. Daarmee biedt je website dagelijks nieuwe content voor bezoekers en wordt deze geüpdatet met je laatste nieuws. Vooral in het geval van een koppeling met Instagram zijn visueel aantrekkelijke designs mogelijk.
Voorbeelden:
4. Portfolio
Als laatste, maar zeker niet als minste, is het natuurlijk je eigen portfolio dat niet mag ontbreken op je website. Elk bedrijf bouwt op den duur een portfolio op. Alleen vergeten veel bedrijven dit goed vast te leggen, waardoor alles op een bepaald moment toch in vergetelheid raakt. Met een portfolio-overzicht op je website kun je altijd je laatste en nieuwste werk met bezoekers delen.
Ben je bijvoorbeeld een zonnepanelen-installateur, dan heb je vast al veel zonnepanelen gemonteerd. Maar heb je er ook aan gedacht hier foto’s en video’s van te maken om vervolgens te delen? Vaak vergeten ondernemers deze laatste stap. Met een portfolio op je website zul je hieraan blijven denken, omdat je elk project, waar je natuurlijk trots op bent, graag wilt delen.
Ten slotte biedt een portfolio ook een mooi overzicht van de specialismen van jouw bedrijf. Het is het bewijs dat jij goed werk levert. Zorg er daarom voor dat projecten of uitvoeringen goed worden vastgelegd. Zo bouw je een visueel portfolio dat zal dienen als het cv van jouw bedrijf.
Voorbeelden: